Foodtalk

Wat mag je wel en niet eten als je zwanger bent?

In deze blog lees je alles over voedingsmiddelen die je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap. Daarnaast geeft ik een paar bruikbare tips en zwangerproof recepten!

Ik ben zwanger!

Dit is de reden dat ik deze blog schrijf is omdat ik zwanger ben! Momenteel zit ik in het tweede trimester en in juli 2020 mogen wij ons eerste kindje verwelkomen. Ontzettend spannend en erg leuk dat ik het nieuws met jullie kan delen. Spannende tijd was het dus. Een van de eerste dingen die je doet wanneer je er achter komt dat je zwanger bent, is je verdiepen in de voedingsmiddelen die je wel of niet mag eten. Ik wilde het in ieder geval goed doen. Nu is dit meteen een disclaimer, dit is hoe ík het gedaan heb. Er wordt zoveel online geschreven, dat het soms een beetje lastig is om de juiste info te verkrijgen.

Waarom mag je sommige voedingsmiddelen niet eten?

Bij veel voedingsmiddelen is het zo dat deze een grote risico vormen voor bacteriën. Wanneer je zwanger bent is je immuunsysteem wat zwakker en daarom ben je vatbaarder voor deze bacteriën. Je kunt er erg ziek van worden. Het wilt dus niet zeggen dat als je een keertje per ongelijk gerookte zalm gegeten hebt, je direct ziek wordt. Het risico is alleen groter. Daarnaast zijn sommige kruidenthee’s en cafeïne ook niet goed voor je baby, omdat ze dit niet goed kunnen verwerken.

Review ZwangerHap app

Deze app vond ik erg handig, omdat het je snel laat zien welke ingrediënten je wel of niet mag eten. De app kun je er makkelijk bij pakken wanneer je bijvoorbeeld ergens gaat eten en twijfelt over wat je wel en niet mag eten. De app werd ook aangeraden door mijn verloskundige.

Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

  • Gerookte vissen zoals makreel, zalm
  • Roofvissen zoals tonijn, zwaardvis, paling, koningsmakreel en haai (ook niet uit een blikje)
  • Rauw vlees, vleeswaren of vis
  • Rauwe eieren of een lopende eidooier
  • Rauwe melk zoals in kaas ‘au lait cru’
  • Rauwe kiemgroenten

Wat mag je wel eten tijdens je zwangerschap?

  • Kazen of melk die gepasteuriseerd zijn; denk aan de meeste supermarkt mozzarella, Parmezaanse kaas, brie enzovoorts. Kijk altijd naar de verpakking!
  • Gerookte zalm die gebakken is
  • Hardgekookte eieren

Waar moet je op letten?

  • Verminder het gebruik van koffie wegens de cafeïne. Max. 1 kopje per dag.
  • Maximaal 2 peer per week vette vis
  • Kijk uit met kruidenthee (bv. zoethout-, venkel- en anijs thee)
  • Verse kruiden (bv. kaneel)
  • Eet niet teveel dropjes

Zwanger proof recepten

Dat zijn er dus echt best wel veel, maar deze gerechten heb ik inmiddels al een paar keer gegeten tijdens mijn zwangerschap. Ik laat jullie graag drie van mijn favorieten zien, maar wellicht is het in de toekomst leuk om nog wat meer recepten te delen die helemaal zwanger proof zijn?

1. Vegan pasta bolognese

Vegetarische bolognese saus www.jaimyskitchen.nl
Ik had dus in het begin best vaak zin in een pasta. Belangrijk dat er voldoende eiwitten in je voeding zit, zeker wanneer je vegetarisch eet. Daarom is dit een zeer geschikt recept. Er zitten namelijk lekker veel eiwitten in de linzen. Hmm, ik maakte een grote portie en bewaarde de rest in de vriezer, want er waren zeker momenten dat ik helemaal geen zin had om te koken!

2. Quiche met zalm, feta en spinazie

Recept quiche zalm spinazie en feta kaas www.jaimyskitchen.nl
Ook weer een recept waarbij je makkelijk een dubbele portie maakt, zien jullie al een patroon? Zalm is goed voor jou en je baby en dat zit ook in deze quiche. In het begin twijfelde ik ook heel erg of feta kaas toegestaan is tijdens de zwangerschap. Al gauw begreep ik dat de feta kaas in Nederland eigenlijk altijd van gepasteuriseerde melk gemaakt is. Dit kun je altijd checken op de verpakking.

3. Courgette pasta met avocado en garnalen

recept romige courgette pasta met garnalen www.jaimyskitchen.nl
Nog een lekker recept met veel groenten. Garnalen kun je gewoon eten als je zwanger bent, maar je moet er wel voor zorgen dat ze goed doorbakken zijn. Ik moet zeggen dat ik dus wel pasta toevoeg aan dit recept, want ik ben gewoon echt wat hongeriger!

Ik zal jullie zo nu en dan meenemen in mijn zwangerschap, maar natuurlijk blijft dit gewoon een foodblog!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.