Snacks/ Vega & Vegan/ Zoet

Kookboek Koken: Turkse Vijgen

Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik meegewerkt aan het boek ‘Gezonde Wereldgerechten’ door het hoofdstuk Mexico te schrijven. Onwijs leuk avontuur en ik ben erg trots op mijn recepten, maar ook op die van mijn collega-auteurs! Vandaag laat ik jullie het recept uit het hoofdstuk Turkije. Dit gerecht proefde ik op de boeklancering en was er zó weg van dat ik het besloot te maken.

Boeklancering Kookboek Gezonde Wereldgerechten

Bam, daar issie nog een keer. Het boek valt nog steeds te bestellen bij mij door een mailtje te sturen naar jaimyvandijke@gmail.com. Verder naar het recept!

Wanneer ik aan Turkse dessert of hapjes denk, denk ik aan mierzoete baklava. Persoonlijk hou ik hier niet zo van, omdat het iets té zoet is voor mijn smaak. Deze vijgen hebben de perfecte combinatie en nootachtige tonen, jammie!

Ik heb het recept trouwens iets aangepast naar mijn persoonlijke smaak.

Ingrediënten voor 10 vijgen:

– 10 gedroogde vijgen
– 300 ml amandelmelk
– 1 tl kaneel
– 2 kruidnagels
– 70 gr walnoten
– 25 gr geschaafde amandel
– 2 el dadelstroop
– 1 el zonnebloemolie
– 1 tl pistache nootjes

Turkse Vijgen

Hoe maak het het?

  1. Voeg de amandelmelk samen met kaneel en kruidnagel in een steelpannetje. Breng dit aan de kook.
  2. In de tussentijd snijd je de steeltjes van de gedroogde vijgen.
  3. Wanneer de amandelmelk kookt, zet je het vuur uit en leg je de vijgen in het pannetje. Laat dit een uur zo staan en laat de melk afkoelen.
  4. Hak de walnoten en meng dit met de geschaafde amandelen. Meng ondertussen ook de dadelstroop en olie.
  5. Verwarm de oven op 180 graden.
  6. Open de vijgen en vul ze met het notenmengsel. Bestrijk de vijgen met het dadelmengsel.
  7. Bak de vijgen nu 10 minuten in de oven op 180 graden. Maak ze daarna af met gehakte pistache nootjes.
  8. Serveer dit met een heerlijk kopje koffie of thee. Genieten!

Turkse Vijgen

Ik krijg er geen genoeg van 😉

Jaimyskitchen

Facebook

Facebook

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply