Foodtalk

Foodtalk: Green Happiness vragen + week 3

Sinds ik begonnen ben met The Green Happiness heb ik nogal wat vragen gekregen hier over. Deze gaan eigenlijk uit altijd over wat het programma nu precies inhoud en wat je wel of niet mag eten. Het leek mij dus goed om er eens een artikel over te maken. Daarnaast vertel ik ook hoe week 3 gegaan is!

Vegan?

Is Green Happiness dan vegan, mag je geen vlees of vis eten? Die vragen krijg ik heel veel en zal vooral duidelijker worden na mijn volledige uitleg, maar nee, The Green Happiness hóeft niet vegan te zijn. Er wordt wel zo min mogelijk gebruik gemaakt van dierlijke ingrediënten, denk bijvoorbeeld aan het weglaten van ei, boter, melk van dieren en kaas. Maar let op, dierlijke eiwitten zijn lastiger voor je lichaam om te verteren. Je krijgt zo nu en dan wel de keus om vlees of vis te eten, maar dit is geheel je eigen keuze. Laat ik het zo zeggen, volgens The Green Happiness zou je wellicht het beste vegan kunnen eten, maar ze geven ook richtlijnen voor wanneer je wel dierlijke producten wilt blijven eten.

Wat houdt The Green Happiness in?

Merel en Tessa hebben zicht verdiept in het verteringsproces van verschillende voedingsmiddelen. Dit schema staat in hun boek en is heel handig:

Schermafbeelding 2016-03-20 om 16.58.02
Je ziet dat deze producten allemaal een andere verteringstijd hebben, wat er voor opstopping in je darmen kan zorgen. Die groenten weten zich namelijk geen weg te manoeuvreren tussen de zetmeelrijke en eiwitrije producten. Hierdoor krijg je verstopping en een opgeblazen buik.

Het komt erop neer dat er deze boedelgroepen zijn:

Schermafbeelding 2016-03-20 om 17.06.01

Het is simpel; maak alleen de volgende combi’s voor een soepel verteringsproces:

– Groenten + Eiwitten (vlees, vis, kip, ei, kaas ect.)
– Groenten + Koolhydraten (pasta, rijst, aardappel ect.)

En dat is natuurlijk helemaal niet makkelijk, sterker nog, het is best een uitdaging om je hier aan te houden. Dat is nu net wat het boek van The Green Happiness je meet inzicht ingeeft, maar ook voedingsschema’s maakt, zodat je hier zelf niet over na hoeft te denken!

Voor meer details moet ik jullie natuurlijk wel echt naar het boek verwijzen, want ik kan niet in een klein artikel een heel boek beschrijven. Het is in ieder geval onwijs interessant en het heeft mij een nieuwe kijk gegeven op voeding.

Week 3

Tsja, ik vind het wel lastig hoor. Ik maak eigenlijk bijna geen recepten meer uit het boek, omdat ik het gewoon onwijs mis om recepten te verzinnen. Voor mij is de fun van koken weg wanneer alles kant-en-klaar beschreven is. Logisch natuurlijk, anders had ik deze blog helemaal niet. Deze week heb ik ook een paar keer gecheat, omdat ik naar Amsterdam Coffee Festival ben geweest, gegeten heb bij happyhappyjoyjoy en onwijs veel zin had in Panko Kip!

Salade Zalm

Verder gaat het goed hoor, ik begin mijn weg te vinden. Een uitgebreide update met food foto’s komt de volgende keer weer!

Liefs Jaimy

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Vivian | stayaliveandcooking
    23 maart 2016 at 13:17

    Jeetje, kan me voorstellen dat dat in het begin even wennen is! Wel goed om op te letten, ik krijg snel last van m’n buik. Ben benieuwd naar je belevenissen verder!

    • Reply
      admin
      23 maart 2016 at 19:40

      Ja, wennen is het nog steeds, maar als het werkt is het zeker de moeite waard om te proberen!
      Dankjewel!

  • Reply
    Foodtalk: The Green Happiness week 4 & 5 | Jaimyskitchen.nl
    15 april 2016 at 06:26

    […] Hoe ik dit doe? Nou door mijn eigen recepten te bedenken, volgens de principes van GH. In mijn vorige blogpost vertelde ik wat dit nu eigenlijk inhoudt. Ben je nieuwsgierig wat ik deze twee weken zoal […]

  • Reply
    Recept: Healthy (vegan) Butter Chicken | Jaimyskitchen.nl
    20 april 2016 at 05:58

    […] Zoals jullie misschien al eerder gelezen hebben, probeer ik mij namelijk aan de principes van The Green Happiness te […]

  • Leave a Reply