Foodtalk/ Persoonlijk

Detox The Green Happiness, mijn ervaring

Een detox doen, dat wil ik al jaren, maar heb ik nog nooit eerder de knop om kunnen zetten. Want ik hou toch zo van eten! Toch waagde ik mijn vorige week aan de detox van The Green Happiness, want ik wilde het toch eens proberen. Een hele week sapjes en smoothies. Mijn ervaringen lees je hier!

Deze detox bestaat uit:

  • een pre-detox waar je langzaam afbouw door glutenvrij en vegan te eten – 2 dagen
  • de detox zelf – 3 dagen
  • de post-detox waar je langzaam opbouwt – 2 dagen

In het detox boek staan alle recepten en boodschappenlijstjes wat onwijs handig is.

Pre-detox

De pre-detox voorbereiden is best even wat werk. De dag van te voren ben ik in de avond de keuken ingedoken en heb ik daar toch even een tijdje staan koken om alles voor te bereiden. Maar, dan hoef je twee dagen ook bijna niet meer te koken. Dat is dan weer een goede deal!

Dag 1:


Op de eerste dag ontbeet ik met een boekweit cake met appel, lunch met een quinoa salade en avond maaltijd was een heerlijke pompoensoep. En een heerlijke snack van dadels en notenpasta! Dit was een lekkere food dag, al moet ik zeggen dat de appelcake mij een beetje tegenviel. Dit zou ik nog nog eens maken.

Dag 2:

Deze dag ontbeet ik met een andere lekkere havermout cake, helaas geen foto, at ik dezelfde lunch en was mijn diner een pasta! Wederop prima dag, alleen vond ik de quinoa salade niet echt spannend meer. Ook heb ik geen zeewier pasta gegeten, die kon ik niet vinden.

Detox

Dag 1:

Goed voorbereiden is belangrijk; veel potten in huis te hebben. Sapjes maken kost even tijd, maar dan heb je wat. Dit waren de sapjes van dag 1. 

Dag 1 van de detox werden mijn darmen iets rustiger, maar ik had wel het idee dat ze aan het werken waren. De dagen voor vandaag had ik last van een enorme opgeblazen buik, gerommel, niet fijn. Ik heb nu het idee dat ze rustiger zijn, maar wel aan het werk: Positief. Naast de sapjes 1,5 l water gedronken. Lichte hoofdpijn!

Het laatste drankje vond ik helemaal niet lekker en heb ik dan ook niet helemaal opgedronken. Volgens mij zijn de porties wat groot die ik gemaakt heb, want de helft van de laatste smoothie kreeg ik gewoon niet op! Bewaar ik voor morgen dus.

Dag 2:

Ik gooi de smoothies een beetje om vandaag. Ik begin de dag met de helft van de sunshine in a jar van gisteren. Ik vertrek om 7.20 van huis en na een half uur begin ik goede trek te krijgen, maar eenmaal op werk, trekt dat weg. Dan neem ik de eerste smoothie. Daar heb ik de mango in stukken gelaten trouwens, kan ik wat kauwen, lekker.Daarna heb ik zin in de chocolate dream en die is lekker! Wel een stuk kleiner in verhouding! Dit is om 12 uur ongeveer.

Rond een uur of half 3/3 uur is het tijd voor de volgende en ik heb zin in de matcha smoothie. Dit is wel weer een flinke pot geworden en de helft van de mango heb ik weer in stukjes gelaten. Honger? Nee eigenlijk niet. Zo vreemd vind ik dat. Wanneer ik ‘normaal’ eet heb ik echt wel flinke trek tussendoor. Heel apart.

Tijdens het rijden naar huis neem ik de 4e smoothie van de dag. Dat is de berry smoothie en die vind ik echt enorm lekker. Ik ga toch even sporten, want ik voel me goed, ga naar de appie en maak een zelfbedachte smoothie. Die bieten knolselderij soep zie ik niet echt zitten namelijk. Het wordt een smoothie met appel, wortel, peer en gember, maar die krijg ik niet op! Zo vreemd, ik snap er niks van dat ik geen trek heb. Ik ga dus tevreden naar bed.

Al met al heb ik een halve smoothie minder op. Hoofdpijn is weg, honger niet echt, ik sta er echt van te kijken. Eigenlijk voel ik me heel goed!

En uhm ik had vanavond energie voor 10; sporten, smoothies voorbereiden, badkamer poetsen en de was opgehangen. Dat doe ik normaal niet bepaald op een doordeweekse avond haha.

Dag 3:


Het bovenstaande drankje was een soort van chai drankje, maar daar was ik niet echt fan van. Het ging deze dag ook goed. De hele dag heb ik bij Leuke Recepten gekookt en toch hield ik de detox vol, enorm trots op mezelf!

In de avond neem ik dan de laatste smoothie, maar ik blijf een licht gevoel in mijn hoofd houden. Ik had een lekkere gezond hapje mee naar huis en ik kon het niet weerstaan, ik heb er wat van genomen. Stiekem denk ik dat dit echt tussen mijn oren zat, omdat je weet dat je bijna weer mag eten. Ook had ik een vriendinnetje op bezoek en ik kon mij lastiger inhouden.

Post-Detox

De post detox is bedoeld om langzaam op te bouwen, omdat je darmen weer langzaam op gang moeten komen. Je kunt je voorstellen dat wanneer je direct heel vet en zwaar gaat eten dit niet heel goed voor je spijsvertering is. Het idee is dus langzaam opbouwen, vergelijkbaar met de pre-detox. Alleen, foodblogger als dat ik ben, kon ik mij natuurlijk niet houden aan de recepten. Ik wil gewoon mijn eigen ding doen!

De eerste ochtend ben ik wel met een smoothie begonnen weer, zoals ook in het detox boek aangegeven wordt. In de middag at ik vers brood met groenten en ei, had ik onwijs veel zijn in. En koffie, finally! Ik maakte slow coffee, hier had ik zoveel zin in. In de avond ging ik toch weer voor een salade, maar er gingen ook lekkere stokbroodjes met aioli, olijven en een wijntje in. Tsja, het is weekend en wanneer je dan gaat bijkletsen met je vriendin, is dat wel gezellig toch?

Mijn ervaring & ga ik dit nog eens doen?

Zeker weten! Ik denk dat ik deze of een vergelijkbare detox van een dag of 2/3 eens in de paar maanden ga herhalen. De detox en het drinken van de sapjes en smoothies beviel mij enorm goed. Ik had energie, geen honger gevoel en had in de avond ineens tijd over, omdat ik de smoothies al voorbereid had. Ik voelde me goed. Echter, ik heb niet onwijs gemerkt dat mijn buik platter geworden is of iets dergelijks, maar ik heb er ook niet onwijs op gelet. Ik ben in ieder geval erg enthousiast!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply