Foodtalk

8 x voedingsmiddelen voor gezond haar

8x tips gezond haar www.jaimyskitchen.nl

Even wat anders dan al die recepten op mijn blog. Voeding is namelijk naast onwijs lekker en belangrijk om de dag door te komen ook een belangrijk deel van je gezondheid en de conditie van je organen, huid en in dit geval behandel ik ons haar. Mooi glanzend haar willen we allemaal toch? Deze voedingsmiddelen kun je eten om glanzend, gezond en dik haar te krijgen.

Ongeveer 2 jaar terug viel mij op dat mijn haar een beetje dunner werd en daar was ik natuurlijk niet blij mee. Ik heb toen allerlei dure shampoo’s gekocht om dit tegen te gaan, maar eerlijk gezegd werkte dit niet. Mijn haar zat zeker goed, maar het werd niet dikker. Naast het effect van voeding hebben hormonen van bijvoorbeeld de anticonceptie pil ook effect op het haar, maar ik houd het bij het voedingsgedeelte. Welke voedingsmiddelen hebben een bewezen effect op gezond haar en hebben ervoor gezorgd dat mijn haar er weer een stuk beter uitziet?

Voordat ik begin is het belangrijk om het volgende te onthouden: Vitamine A en C zijn het belangrijkst voor gezond haar. Vitamine A zorgt voor een gezonde hoofdhuid (of eigenlijk de bloedvaten in je hoofdhuid) en Vitamine C zal je haar elastisch en glanzend houden. Een gouden combinatie dus! Niet te vergeten zijn eiwitten, omdat je haar voornamelijk uit eiwitten bestaat houden veel plantaardige eiwitten je haar gezond.

1. Vette vis

Zullen we dan maar meteen met een inkoppertje beginnen? Zalm zit vol met omega 3, vitamine D en ijzer en je wist vast al dat dit  allemaal supergoed voor je haar en hoofdhuid is toch? Dus, bak een lekker stukje zalm en je weet dat je goed zit. Trouwens, makreel is ook een vette vis en doet hetzelfde voor je haar, lekker afwisselen dus.

2. Noten en zaden

Hier zit lekker veel vitamine A en C in, dus een goede combinatie heb je direct te pakken. Strooi noten en zaden over je yoghurt, in je salade of neem dit als gezonde snack tussendoor. Denk aan walnoten, pecannoten, zonnebloempitten, lijnzaad en amandelen. Oef en wat dacht je van paranoten, dat zijn echt gezond-haar-bommetjes hoor, maar wel uitkijken ze bevatten ook veel calorieën.

vegan cashew cheese www.jaimyskitchen.nlRecept voor vegan cashewnoten kaas.

3. Bonen en peulvruchten

Dan heb ik het over linzen, zwarte bonen, kidney bonen en bruine bonen. Hier zit allemaal veel ijzer en die plantaardige eiwitten in. En daar krijgen wij mooie haren van. Hoppaaaa, dat haar gaat er ook nog eens sneller van groeien!

4. Groene groenten

Waar zijn ze niet goed voor kun je beter vragen. Dump spinazie, broccoli of andere groene groenten in je smoothie, door je salade of eet ze gewoon on-the-side, want het zijn gewoon superfoods. Hier zit de combinatie van Vitamine A en C in en niet te vergeten veel ijzer. Door deze combinatie maakt je hoofdhuid voldoende talg aan, waardoor je geen droog haar krijgt.

 5. Wortelen

Jep, niet alleen goed voor je ogen, ook voor je haar. Gevalletje vitamine A. En voor zoete aardappel trouwens hetzelfde verhaal!zoete aardappel en wortel burger www.jaimyskitchen.nlRecept burger van zoete aardappel, wortel en kikkererwten.

6. Havermout

Dit komt dus door de cysteïne en dit maakt dus je haar dikker. Ja, dikker haar, dat wil bijna iedereen, man of vrouw, toch wel? Dit zit in havermout, dus start je dag met een bakkie overnight oats of warme havermout.

Dan kom ik weer bij het vitamine C verhaal. Dit is een enorme boost voor het haar en dat vind je terug in onder andere: aardbeien, blauwe bessen, kiwi’s, bramen en sinaasappels. Lekker veel afwisseling in fruit is het beste.

8. Oesters

Tsja, deze zie ik toch echt overal terug komen. Oesters bevatten namelijk veel zink en anti-oxidanten die haarverlies tegen gaan. Je moet er natuurlijk van houden, maar dit is een goede reden om het in ieder geval eens te testen toch?

Heb jij voldoende inspiratie voor gezond haar?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply